Робота з обдарованими
Робота з обдарованими
Завдання школи – підтримати учня і розвинути його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мовлення, пам’яті, логічного мислення.
Впровадження програми розвитку здібних та обдарованих учнів:
- створення банку даних обдарованих учнів та організація психолого-педагогічного забезпечення для роботи з різними групами дітей;
- організація роботи психолого-педагогічного семінару по роботі з обдарованими дітьми;
- забезпечення участі обдарованих дітей в олімпіадах, конкурсах, турнірах;
- створення банку завдань підвищеної складності в навчальних кабінетах.
Якими є обдаровані діти?
- мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості;
- мають активну пізнавальну потребу, що домінує;
- відчувають радість від здобуття знань, розумової праці
Які категорії обдарованих дітей можна визначити умовно?
- Діти з незвичайно високим загальним рівнем розумового розвитку (такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному й молодшому шкільному віці).
- Діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості — у певній галузі науки (підлітковий вік).
- Учні, які не досягають через якісь причини успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну активність, оригінальність психічного складу, неабиякі розумові резерви (частіше зустрічаються в старшому шкільному віці).
У навчальній діяльності робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
Мета роботи з обдарованими дітьми - виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.
Завдання роботи з обдарованими дітьми:
- розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини;
- розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення,
здатності розв'язувати проблеми; - розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу;
- розвиток здатності до самопізнання й саморозуміння.
Яким повинен бути вчитель у роботі з обдарованими дітьми? - талановитим, здатним до експериментальної й творчої діяльності;
професійно грамотним; - інтелігентним, моральним і ерудованим;
- володіти сучасними педагогічними технологіями;
- бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним;
- умілим організатором навчально-виховного процесу, психологом.
Що повинен робити вчитель для роботи з обдарованими дітьми?
- добирати й готувати матеріал для колективних творчих справ;
- збагачувати навчальні програми, тобто оновлювати й розширювати зміст навчання;
- працювати диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів;
- стимулювати пізнавальні здібності учнів;
- аналізувати навчально-виховну діяльність — свою та класу;
- добирати й готувати матеріал для колективних творчих справ.
Обдарованість — це система, що розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною вищих (незвичайних, неабияких) результатів в одному або декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
Обдарована дитина — це дитина, яка має яскраві й очевидні, іноді видатні досягнення (або внутрішні передумови таких досягнень) у тому або іншому виді діяльності.
Етапи роботи з обдарованими учнями:
Підготовчий:
- виявлення обдарованих учнів;
- складання діагностичних карт;
- розроблення робочих програм роботи з обдарованими учнями;
Основний (практичний):
- упровадження інтерактивних методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розвивають в учнів творче й дослідницьке мислення;
- активна участь в інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.
Узагальнення:
- аналіз досягнутих результатів;
- співвідношення результатів реалізації програми з поставленими метою й завданнями;
- визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.
Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми
1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.
2. Індивідуальна й диференційована робота.
3. Ділові ігри, інтерактивні методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів
Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.
Науково – методичне забезпечення роботи з обдарованими учнями:
- виявлення обдарованих дітей та створення умов для їх розвитку;
- проведення семінарів для педагогів по впровадженню ефективних методів навчання й розвитку обдарованих дітей;
- вивчення досвіду роботи з обдарованими учнями;
- проведення учнівських турнірів, олімпіад, конкурсів;
- оновлення банку даних
- висвітлення на сайті відділу освіти інформації результатів проведених заходів;
- соціальна підтримка обдарованої молоді та педагогів (персональні стипендії для учнів, матеріальне стимулювання педагогів).